Flakvierling
Hozzászólások száma : 21 Csatlakozás ideje : 2011. Sep. 14.
| Tárgy: Kamaz billencs Pént. Márc. 02, 2012 7:18 am | |
| Sziasztok! Ha már annyi szó esett kicsit korábban az orosz teherautókról, úgy gondolom egész aktuális a most elkészült átalakításom. Tulajdonképp ezt csak a saját örömömre készítettem, nem megrendelésre, így kreativitásom szabadon burjánzott az építés kb. 3 hónapja alatt. Természetesen nem tartott eddig a munka, de mindig csak keveset tudtam haladni vele a többi mellett. Már kezdett zavaró lenni a nagy helyet foglaló még félkész modell, így most végre összeállt és nem is bánom, hisz így ránézve megérte a részletekért folytatott netes kutatás és a városban dolgozó Kamazok „megfigyelése”. Először csak bolond ötlet volt hogy miért ne legyen egy nagy méretű modellem, aztán a jó Genezis kollega által lehetőségem nyílt egy Kamaz billencs megvételére. Igaz hogy katonai zöld volt és egy „púp” (öntési hiba) is volt az oldalán, de mivel átalakításra kellett, ez volt a legkevesebb. Sok képet és tervrajzot gyűjtöttem és kialakítottam gondolatban egy elképzelést a teherautó kinézetéről: piros fülke, szürke „plató”. Bocsi a Kollegától aki pont ilyen színűt alkotott, de egyszerűen nekem sem jutott eszembe más „karakteres” Kamaz-szín. A három hónapi építés röviden összefoglalva: A fülkéből nagy ívben repült az játékautósan ható belső üveg, a kis „nyeles” visszapillantóknak is búcsút mondtam. Hamarosan síkba csiszoltam a hűtőmaszk mellett lévő sarok-védő elemet, mivel pont itt volt egy öntési vonal ami elrontotta az egészet. A béna kilincsek és a kapaszkodót imitáló dudor is lekerült a fülkéről. Ezután jött az építés, mely során a következők készültek a fülkéhez: komplett műszerfal mutatókkal és kapcsolókkal, szélvédő-osztás, egy kis jellegzetes „púp” a szélvédő elé, kilincsek, kapaszkodók (fémből), üvegek, kárpitozás, belső ajtókárpitok könyöklőkkel és ablaktekerőkkel, külső visszapillantók nagy dupla tartóvassal, ablaktörlők (műanyagból), a tetőre helyzetjelző fény, és egy-két kisebb módosítás az élethűség jegyében. A beltérben az ülések közt ki lehetett látni, ami az illúziót nagyban rontotta, így ezeket a réseket is elfedtem. A fülke sárvédőinek vonalas „mintázatát” imitáltam, a fellépő pedig eredetileg sima volt, így a bordáit kialakítottam. A hűtőmaszkot sorjáztam és kapott egy légkürtöt a hűtőrács mögé, amihez még drót is vezet. A maszk mögött még „folytatódik” a fehér műanyagból fröccsöntött elem, ezért ezeket a részeket feketére festettem, s így nem kapnak hangsúlyt, élethűbbé téve a modellt (ez különösen a fülkét rögzítő, elöl lévő „zsanérok” esetén volt fontos). Az alvázon imitáltam a fék, a benzin és az elektromos vezetékeket. Az alváz végére vonószem került, amilyen az eredeti járművön is volt, még a csavarok helye is rajta van. Az üzemanyagtartályt élethűbbre formáltam, és a légfék tartályait is, ellátva őket rögzítő kábelekkel. A sárvédőket tömíteni kellett a sok „beszívódás” miatt, a hátsó lámpákhoz pedig bekötöttem a kábelt, majd megfelelő színre lettek festve (ahogy minden más is részletezésre került festés segítségével is). A kerekek eredetileg feketék voltak, ezt az egyhangúságot „megtörtem” úgy, hogy szürke színt kaptak. Az alvázon kisebb alkatrészek, merevítők és tartályok is kidolgozásra kerültek, mivel felnyitott plató esetén ezek szembetűnőek volnának. A platón a kerék csak oda volt „tűzve” a fülke felőli falra. A kapocs lyukát eltüntettem, és megszerkesztettem a pótkerék tartó-keretét műanyagból. A kerék sem egészben, felnivel együtt van feltéve az eredeti kamazokra, hanem az abroncs van csak egy kerek elemre felhúzva, s ez illeszkedik a keretbe. Ezt elkészítettem, így már legalább ez a rész is élethű. Így viszont a modellnek ezen részének csak egyik oldala lett volna „hangsúlyos”, a platót emelő hidraulika-rész másik oldalára is kellett tervezni valamit. Hamar kiderült, hogy sok Kamazra saját készítésű szerszámosládát szerelnek erre a helyre. Én is készítettem egyet, a láda ajtaját rögzítő zsanérok és a zár-rész is ki lett dolgozva. A motor alapjában véve jó volt, csak sajnos részletszegény. Kb. 8 elem és sok kábel és „cső” segítségével élethűbbre formáltam (pl. a gyújtást is bekötöttem), és kopottasra, olajosra festettem. A motor mögött lévő légszűrőház sok alakítást igényelt. Egyrészt sorjátlanítani kellett, majd egy nagy kerek lyukat (kilökőtüske-nyom) is tömíteni kellett rajta, végül pedig a levegőcsövet kellett újraalkotni. Ez utóbbi eredetileg akkora volt, hogy a valóságban kb. 40cm-es hiány lett volna a cső és a motor közt, a közelébe sem ért, ráadásul vékony is volt. Leszedtem, és egy vastagabbal pótoltam, imitálva rajta a formára szabott fémcső illesztési pontjait is. Bocs hogy ilyen hosszúra nyúlt a leírás, de a modell nagy és sokáig készült. Köszönet mindenkinek, aki végigolvasta. | |
|