Ifa ADK-70 (Autodrehkran 70)
Régóta szerettem volna valami olyasmit összehozni, amivel a határokat feszegetem a még jól kinéző modell és az elkészíthetőség korlátai között. (persze ezek csak az én jelenlegi határaim - egyenlőre)Testvérem vett régebben több TT méretű (1:120!!!), vasútmodell-terepasztalra való IFA teherautót. Ezek alapból gyakorlatilag kőegyszerűek, olyanok mint a "kindertojásos" játékautók, amikre gyerekkoromból emlékszem. Ezek aztán a vitrinben álldogáltak és egyszer belémcsapott a villám, hogy keezdeni kéne az egyikkel valamit. Meg is lett a terv: megpróbálom olyan szintre hozni, hogy a lehető legrészletesebb legyen, szinte 1:43-as kidolgozottsági színvonalon. Egyszerűnek hangzik, de végül elég sok munka volt vele, főleg hogy mellette más dolgom is van. A kiindulási alap egy ilyen volt, csak rövidplatós változatban:
Nagyon alap és csúnyácska is itt-ott. Hogy milyen változat legyen, könnyen eldőlt: IFA ADK-70 autódaru, mivel ott rengeteg az apró, elkészítésre váró részlet. Sajna az egész modell olyan hosszú, mint amilyen széles egy Retróautó, így nem volt egyszerű dolgom. A fülkéről eltávolítottam a béna létravasat, az öntési nyomokat és kivágtam a megfelelő méretű ablakokat és a "panorámaablakot" hátra. Ehhez külön szerszámot kellett készíteni, mert annyira apró helyen kellett dolgozni. A szélvédő osztását is elkészítettem és az első kerekeknél lévő beszállólétrákat (nagyon vékony rézdrótból, hosszú hosszú idő kellett hozzá). A kocsi lökhárítóját is formára csiszoltam és kapott két fellépőt ez is. A béna, túl magas tetőszellőzőt kijavítottam. A fülke hátsó részén lévő tároló dobozokat is elkészítettem a fogantyúikkal együtt. A beltér az ilyen méretarányú modelleknél szinte nincs is kidolgozva. Ezen is változtattam, mostmár van sofőrülés, valamint a darukezelő megfordított ülése is elkészült. Nagy feladat volt elkészíteni a műszerfalat, kormánnyal. A kormány mindössze 1,5 mm széles és mégis sikerült összehoznom, hogy élethű legyen, küllőkkel, és a kormány közepén lévő kürtgombbal.
Az alvázat át kellett alakítani, több helyen megvágni, külön kardántengelyt készíteni, meghosszabbítani az egészet és különféle apróságokat legyártani hozzá. Többek közt elkészítettem a vonófejet a végére, ami 0,7 mm hosszú és 0,5 mm széles, több elemből áll és nagyító alatt úgy néz ki mint az igazi.
Hogy fokozzam a részletességet, két macsakaszemet is kapott a kocsi hátulja és az alvázra elkészítettem a légfék és egyéb berendezések kábeleit is szintén nagyon vékony rézdrótból. A daru felépítmény szintén saját munka, ehhez sokat nem is tennék hozzá, csak annyit, hogy volt amit szemre kellett beméretezni és hogy a daru kábelezése és egyéb hidraulika, stb. csövek elkészítése (némelyik csak 2 mm hosszú) elvett pár hetet a várható élettartamomból.
Elkészítettem a felülre kivezetett kipufogót is, melynek csövét még sikerült fel is fúrnom, hogy valóban kipufogócső-kinézete legyen. Ez nagyon extrém feladat volt, mivel az egész elem 10 mm magas, a cső szélessége pedig jóval kisebb mint egy mm. Festéssel részleteztem a modellt, kicsit öregítettem is rajta, ami a felniken is igen látványos, illetve az egész valahogy meggyőzőbb lett tőle. Szintén sajátkezűleg készült apróságokkal szereltem fel ezután a kis darut, amik növelték a részletességet. Egy kb. 1,2 mm magas, két részből készült sárga villogóval, 3 visszapillantó tükörrel (ezek tartójukkal együtt nem nagyobbak 2 mm-nél), ablaktörlőkkel (nagyon nehéz elkészíteni ilyen kicsiben), valamint egy munkalámpával, ami éjszakai daruzásnál segíti a kezelőt (ezt is magam készítettem, átlátszó anyagból, így be lehet látni a lámpa házába, mintha valódi üveg lenne). Apropó üveg: a kocsi üvegeit is magam készítettem a homályos és túl vastag, torzító eredeti helyett. Az ajtók ablakai le vannak tekerve, ezzel is részletesebb a modell.
A darut végül rögzítettem, és menetkész állapotban készült el, a daru horgának rögzítésével. A modell ekészítéséhez végül rengetegféle anyagot, Remélem tetszik nektek is a végeredmény, valószínűleg ez a világ legrészletesebb TT méretű Ifa daruskocsija (nagy szó de talán így van), de még talán a H0 méretet is lekörözi:
Plusz egy bónusz rendőr Lada: